Z-News

Powered by Zuyderleven

Vlucht gemist? Wie gaat dat betalen?

Op het gevaar af een open deur in te trappen: het gaat al een tijdje niet lekker op Schiphol. Lange wachtrijen, geannuleerde vluchten, vermiste bagage. En dan moet de echte drukte nog komen. Wat nu als je je vlucht mist? Wat zijn je rechten? En ook belangrijk: wie gaat dat betalen?

Wachtrijen

Ruim op tijd aanwezig zijn. Want het is erg druk. Maar niet te vroeg. Want dan laten ze je de luchthaven niet op. En niet aan de late kant. Want dan is de kans groot dat je je vlucht mist.

En dat laatste, het missen van je vlucht, wordt niet vergoed door de luchtvaartmaatschappij. Immers, het vliegtuig is gewoon vertrokken. Jij was niet op tijd. En ook je reisverzekering of annuleringsverzekering dekken de kosten niet.

Wat je wel kunt doen, is een claim bij Schiphol neerleggen. Dan moet je wel duidelijk kunnen aantonen dat het missen van de vlucht te wijten is aan Schiphol. Heb je een rechtsbijstandsverzekering, check dan wat zij voor je kunnen doen.

Vertraagd of geannuleerd

Is de vlucht geannuleerd, dan heb je recht op vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Ook als je vlucht meer dan drie uur vertraging heeft, heb je recht op een vergoeding. Daarnaast heb je recht op eten en drinken, en bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om je op te frissen.

Bij een vertraging van meer dan één dag, dan heb je recht op een vergoeding voor een overnachting. Dat kan de luchtvaartmaatschappij voor je regelen, maar je kunt dat ook zelf doen. Bewaar sowieso altijd de bonnetjes.

Overigens is het dan wel van belang dat er geen sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’. Bij noodweer bijvoorbeeld heb je geen recht op een vergoeding.

Geschrapt

Door de situatie op Schiphol zijn er voor de zomerperiode duizenden vluchten geschrapt. Bij een geannuleerde vlucht heb je recht op teruggave van het betaalde bedrag. Dat loopt dan niet via je verzekering, maar via de reisagent of de organisatie die de reis uitvoert.

Heb je een pakketreis die door de geschrapte vlucht de mist ingaat? Dan heb je recht op teruggave van het hele pakket. Je hebt immers niets aan een hotel of huurauto als je door de geannuleerde vlucht niet op bestemming kan komen.

Als je vlucht los staat van de rest van je boekingen, dan heb je in ieder geval recht op teruggave van je vliegticket. De kosten van een hotel of huurauto zijn in principe voor eigen rekening. Mogelijk valt het binnen de dekking van je annuleringsverzekering. Check de voorwaarden of je verzekering zo’n vergoeding biedt.

Achtergebleven bagage

Achtergebleven of verdwenen bagage is om twee redenen vervelend: 1) je zit zonder kleding, toiletspullen, etc., en 2) je bent je spulletjes kwijt. Voor dat eerste kun je op kosten van de vliegmaatschappij of reisverzekeraar vervangend spulletjes aanschaffen. Vaak krijg je overigens alleen noodzakelijke artikelen vergoed (toiletspullen, ondergoed). Altijd even checken wat vergoed wordt. Is je bagage echt zoek, dan kun je de kosten verhalen op de vliegmaatschappij of op de reisverzekering.

Let op: bij achtergebleven of zoekgeraakte bagage dien je daarvan schriftelijk melding bij de luchthaven. Meestal kun je hiervoor terecht bij de bagageservice van de douane. Anders kan je claim door de luchtvaartmaatschappij of reisverzekeraar worden afgewezen.

Reisverzekering en annuleringsverzekering

Zorg voor een goede reisverzekering, zoals de Nh1816 Doorlopende reisverzekering. Dan zijn je spulletjes verzekerd, heb je een passende annuleringsverzekering, worden medische kosten, hulpverlening en vervangend vervoer vergoed, en kun je terugvallen op de Nh1816 Alarmcentrale. Je voorkomt er de pech niet mee, maar je weet wel dat je op hulp kunt rekenen. Meer weten? Bel of mail ons.

 


Dit artikel verscheen in Z-News #3, juli 2022

Z-News – Powered by Zuyderleven